IoT in de zorg: slimme zorg, met aandacht voor de patiënt

IoT in de zorg: slimme zorg, met aandacht voor de patiënt

Ziekenhuizen en zorginstellingen zijn plaatsen waar levens worden gered. Toch ontkomen deze instanties niet aan de drukte van alledag. Artsen en verplegers doen er alles aan om patiënten zo goed mogelijk van dienst te zijn; dat gaat verder dan alleen de behandeling zelf. Ziekenhuispersoneel besteedt veel tijd aan taken die in eerste instantie niet per se te maken hebben met het verlenen van zorg. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van patiëntvragen of het uitvoeren van praktische, huishoudelijke taken. Ook de reguliere zorgwerkzaamheden van de behandelaar zijn veelomvattend en hebben te maken met ingewikkelde apparaten en informatieoverdracht. Soms stapelen al deze werkzaamheden zich dermate op, dat de kwaliteit van de behandeling erdoor inboet. Dat kan natuurlijk veel eenvoudiger; bijvoorbeeld door de inzet van zorgtoepassingen gedreven op Internet of Things (IoT) technologie. In deze blog geven we enkele voorbeelden van IoT in de zorg. Daarnaast leggen we uit hoe dit eraan bijdraagt dat er meer tijd besteed kan worden aan het bed van de patiënt.

 

Minder tijdsbesteding aan huishoudelijke hulpvragen

Patiënten en hun naasten willen natuurlijk de best mogelijke zorg krijgen en zo gerustgesteld worden met antwoorden over hun behandelingen. Sommige vragen van patiënten hebben niet meteen betrekking op het zorgproces, maar worden toch bij de arts of verpleger neergelegd. Deze non-zorgwerkzaamheden beslaan zo’n tien procent van de dagelijkse werkzaamheden van de verpleging. Denk hierbij aan vragen over bezoekuren, het veranderen van de thermostaat of de verlichting en de serveermomenten van het eten. Misschien minder belangrijk voor het zorgproces, maar wel van belang voor de patiënt.

Een cognitieve omgeving, gedreven door IoT, brengt hier verandering in. De vragen kunnen bijvoorbeeld met behulp van voice-command al beantwoord en uitgevoerd worden zonder dat daar een verpleger aan te pas hoeft te komen. Dit betekent dat het personeel meer tijd heeft voor zaken die écht persoonlijke aandacht vereisen. Kortom: kostbare tijdswinst voor het personeel, maar ook voor de patiënt!

 

“Non-zorgwerkzaamheden beslaan zo’n tien procent van de dagelijkse werkzaamheden. Een cognitieve omgeving, gedreven door IoT, brengt hier verandering in.”

 

Efficiënte zorgverlening, óók op afstand

De zorgtaken van behandelaren kunnen op verschillende manieren makkelijker gemaakt worden dankzij IoT. De volgende methoden kunnen helpen om het zorgproces efficiënter in te richten:

  •  Mobiele apps en devices die de mogelijkheid bieden om patiënten op afstand te monitoren. Deze voegen real-time data toe aan het dossier van de patiënt en kunnen bijvoorbeeld bijsturende notificaties sturen naar zowel de behandelaar als de behandelde.
  • Draagbare devices voor de patiënt waarmee dagelijkse activiteiten en statistieken bijgehouden worden, zoals het aantal gezette stappen, verbrande calorieën en hartslag. In samenwerking met de hiervoor genoemde mobiele devices, zorgt dit ervoor dat artsen tijdig kunnen ingrijpen bij afwijkend gedrag.
  • Patiënt gedreven aanpak met apparaten die precies zijn in te richten op de situatie en wensen van de patiënt.

Een veilig, optimaal verbonden landschap

IoT-devices helpen zorg naar een hoger niveau te tillen, maar brengen ook risico’s met zich mee. Deze apparaten produceren grote hoeveelheden data. Zeker in de zorg kan deze data privacygevoelige informatie bevatten, bijvoorbeeld over ziektebeelden of medicatie. Security is om die reden één van de grootste uitdagingen voor zorginstellingen die beginnen met IoT.

Wilt u weten hoe u uw ziekenhuis of zorginstelling op een veilige manier kunt moderniseren middels IoT technologie? Onze experts weten alles over de mogelijkheden en risico’s van IoT. Neem contact met ons op via het formulier onderin, voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Terug
mautic is open source marketing automation

Send this to a friend