Hoe u ondanks ‘slecht weer’ uw omzet verhoogt met IoT

Hoe u ondanks ‘slecht weer’ uw omzet verhoogt met IoT

Deze zomer is nu al de heetste ooit gemeten. Het is een factor waar u en uw organisatie geen invloed op hebben. U kunt echter wel voordeel halen uit het weer, door te werken met voorspellingen. Hoe het Internet of Things u hierbij kan helpen, leest u in deze blog.

 

Weersomstandigheden hebben grote invloed op het gedrag van consumenten. Met mooi weer gaat men bijvoorbeeld barbecueën en neemt de vraag naar vlees toe. Bij slecht weer wil men warme soep. Het zijn simpele voorbeelden van de wijze waarop het weer een business, in dit geval de food- en retailsector, beïnvloedt.

 

Ook de transport- en logistieksector wordt sterk beïnvloed door weersomstandigheden. Denk hierbij aan vrachtwagens die omwaaien bij zware windstoten, een verbod op veetransport bij extreem warm of koud weer, bruggen die niet geopend kunnen worden doordat het metaal bij hitte uitzet en postbezorgers die wegens warmte ‘s avonds mogen bezorgen.

 

Tijdig inspelen op (extreme) weerverwachtingen kan de kosten en omzet van bedrijven sterk positief beïnvloeden, zeker wanneer de concurrentie er nog geen gebruikt van maakt. Een minder voor de hand liggend voorbeeld hiervan zijn racing teams, die hun kritische beslissingen en wedstrijdstrategie sterk laten afhangen van real-time weerverwachtingen.

 

Winst behalen met IoT

Weersverwachtingen worden steeds nauwkeuriger. Een voorspelling van het weer over vier dagen is net zo precies als 40 jaar geleden de voorspelling van het weer van morgen was. Toch gaan de meeste businessmodellen ervan uit dat het weer elke dag hetzelfde is.

 

En als bedrijven al rekening houden met het weer, gaan ze er vaak vanuit dat het hetzelfde patroon volgt als voorgaande jaren. De invloed van het weer wordt bovendien overwegend als iets negatiefs gezien. Dit is waar winst behaald kan worden met IoT. Zeker in een land als Nederland, waar het patroon elk jaar anders is, en het de ene dag kurkdroog is en de andere dag pijpenstelen regent.

 

“Via de adoptie van IoT kunnen organisaties de steeds beter wordende weersvoorspellingen inzetten om kosten te besparen en hun omzet te verhogen.”

 

Na regen komt zonneschijn

Volgens een recent onderzoek van IBM¹ onder 1000 C-level leidinggevenden valt het wel mee met die negativiteit rond het weer. Bedrijven kunnen er juist een slaatje uit slaan, door te werken met data. Immers, als álle bedrijven hinder ondervinden van de weersomstandigheden, dan valt er juist concurrentievoordeel te behalen.

Toch maken veel bedrijven nog geen gebruik van weerdata. Het onderzoek van IBM identificeert een aantal uitdagingen die organisaties ervan weerhoudt meer businessinzichten uit weersvoorspellingen te halen, waaronder:

  • Onzekerheid over de manier waarop weergegevens kunnen worden ingezet bij (strategische) besluitvorming
  • Problemen bij het implementeren van weergegevens in operationele processen
  • Gebrek aan vertrouwen in de nauwkeurigheid van weerdata

 

Toch geeft bijna de helft van de leidinggevenden aan dat weersinzichten een concurrentievoordeel voor hun organisatie kunnen opleveren.

 

Data laat het weer voor u werken

Via de adoptie van IoT kunnen organisaties de steeds beter wordende weersvoorspellingen inzetten om kosten te besparen en hun omzet te verhogen. Een aantal tips die IBM hiervoor in hun onderzoek geeft, zijn:

  • Betrek leidinggevenden binnen uw organisatie bij het bouwen en implementeren van een langetermijnplan, waarin rekening wordt gehouden met weerdata.
  • Houd rekening met historische data, het huidige weer en voorspellingen voor de nabije toekomst. Combineer dit met real-time alerts, om een volledig beeld te krijgen van de impact van het weer op uw business.
  • Zoek een ervaren datapartner die betrouwbare weervoorspellingen levert, en met wie u samen van uw IoT-idee een prototype kunt maken.

 

Het gebruik van weerdata is niet de enige manier waarop u IoT kunt inzetten om uw businessmodel te verbeteren. In de businesscase ‘Revolutionaire IoT-technologieën in de retailsector’ leest u hoe IoT-technologieën helpen u om uw (retail)formule te moderniseren.

 

Zet de volgende stap dankzij The Power of IoT

IoT biedt enorme mogelijkheden om de efficiëntie van uw producten en processen te verbeteren. Watson regelt het voor u, zonder dat u ook maar één regel code hoeft te schrijven. Benieuwd hoe Watson uw bedrijfsprocessen kan optimaliseren? Vraag het aan één van onze experts!

Terug
mautic is open source marketing automation

Send this to a friend