Internet of Things in de retail? Maak kennis met de Cognitieve Winkel

Internet of Things in de retail? Maak kennis met de Cognitieve Winkel

Hoewel e-commerce een steeds groter aandeel krijgt in de retailmarkt, geeft een groot deel van de consumenten nog steeds de voorkeur aan het shoppen in fysieke winkels. Deze moeten dan wel voldoen aan de eisen die horen bij de moderne tijdgeest. Om het winkelmanagement voor zowel het personeel als de klant zo makkelijk mogelijk te maken, kan er bruikbare informatie gehaald worden uit Internet of Things-toepassingen (IoT). IBM en Honeywell hebben de handen ineengeslagen om fysieke winkels net zo efficiënt en snel te laten werken als hun online collega’s: maak kennis met de Cognitieve Winkel.

E-commerce

De retail is de laatste jaren aan flinke veranderingen onderhevig. Online aanbieders bezitten een steeds groter marktaandeel: volgens het Economisch Bureau van ING maakten webwinkels vorig jaar nog zo’n 12,5 procent van de detailhandel uit; in 2025 wordt dat percentage op het dubbele geschat. In een onderzoek van TimeTrade geeft 85 procent van de consumenten aan nog steeds het liefst te shoppen in een fysieke winkel. Daarnaast openen meer online winkels een fysieke winkel naast hun webactiviteiten. De fysieke tak van de retail heeft dus wel degelijk nog bestaansrecht, maar zij dienen wel te voldoen aan de wensen en eisen van de moderne, digitale tijdsgeest. Productiekosten moeten zo laag mogelijk worden gehouden, en de service voor de consument moet geoptimaliseerd worden.

Internet of Things als winkelwapen

Internet of Things (IoT) is een hulpmiddel om die concurrentieslag aan te gaan. Het wordt in steeds meer bedrijven gebruikt: apparaten zoals de thermostaat of de koelkast, worden aangesloten op het bedrijfsnetwerk. Daardoor kunnen zij op afstand bediend, ingesteld en gemonitord worden. Doordat alle apparaten aangesloten zijn op één digitale omgeving, wordt hier waardevolle data uit opgedaan. Zo ook in de winkel. Met informatie uit deze data kan het winkelmanagement verder geoptimaliseerd worden. In de Cognitieve Winkel worden met behulp van apparaten de processen in de winkel effectief gemonitord en gerapporteerd. Aan de hand van rapportages kan de winkel efficiënter, goedkoper en meer op de wensen van de klant en het personeel ingericht worden. Hiermee kunnen fysieke winkels in efficiëntie partij bieden aan online winkelketens.

Energieverbruik

Een voorbeeld van het efficiënter inrichten van de winkel is het slimme energieverbruik. IoT-toepassingen reduceren het verbruik van de Cognitieve Winkel door sensoren die samenwerken met verlichtings-, verwarmings- en ventilatiesystemen. Er wordt dan bijvoorbeeld alleen energie gebruikt wanneer er klanten in de zaak zijn. Sommige systemen kunnen op stand-by gezet worden wanneer de zaak leeg is.

Preventief handelen

Door middel van IoT-toepassingen wordt er ook preventief ingespeeld op eventueel onderhoud: wanneer apparaten afwijkende data laten zien in de IoT-omgeving, kunnen deze meteen nagekeken en gerepareerd worden. Dit scheelt in de vervangingskosten en de klant ondervindt minder last van de reparaties, doordat deze preventief uitgevoerd worden. Verder alarmeren verschillende sensoren het winkelpersoneel wanneer de temperatuur op de versafdeling te hoog wordt: zo kan productverspilling tegengegaan worden. Tevens kan door gebruik te maken van heatmaps het personeel flexibel ingezet worden op de behoeften van de klant. Wanneer klanten zich bijvoorbeeld voornamelijk op één verdieping bevinden, kunnen daar meer kassa’s bemand worden.

Beste van twee werelden

In de Cognitieve Winkels wordt Watson IoT, het kunstmatig intelligente-platform van IBM, gecombineerd met building automation-tool Honeywell BuildingSense. Het resultaat: één overzichtelijk dashboard waar de retailer kostbare informatie vindt over alle processen in de winkel. Door middel van machine learning begrijpt Watson gestructureerde en ongestructureerde data en leert hij door de automatisering van bedrijfsprocessen uw apparaatbeheer in te richten. Watson IoT interacteert door middel van chatbots met u en uw klanten, waardoor hij op een interactieve manier de dialoog aan kan gaan. Watson IoT kan winkelprocessen en voorkeuren van uw klanten uittekenen. Samen met de automatiseringssoftware van Honeywell BuildingSense worden technische informatie vanuit de apparaten en de persoonlijke voorkeuren van klanten gebruikt om de winkel zo klantvriendelijk mogelijk in te richten.

Wilt u meer weten over de Cognitieve Winkel en hoe deze u kan helpen het winkelmanagement tot een succes te maken? Lees dan meer over bedrijven die u voorgingen in deze praktijkvoorbeelden.

Terug
mautic is open source marketing automation

Send this to a friend